petrastorm

Alla inlägg under januari 2015

Av Petra Storm - 17 januari 2015 22:03

Hua nu är jag helt slut!


Emma vaknade 5.20 fick mat OCH somnade om, vaknade kl 7.45 = glada utvilade päron =)

David sov även han till omkring den tiden vilket är ytterst ovanligt!


Väl uppe tog jag ett glas fil och skulle bara gå och släppa ut hästarna när jag kom ut var det fint väder, helt vindstilla och jag tänkte att det är nog lika bra att tömköra Walle nu för det brukar nästan alltid vara mycket sämre väder på em och så blev det ju även idag, blåste upp rejält! Sen var jag ju väl igång och fixade stallet på samma gång, så vid halv 10 var allt klart, tycker det känns jätteskönt att ha det klart då har man ju hela dagen på sig att fixa och pyssla osv, behöver varken tänka på att man skall ha varken tid eller ork till att motioera hästen =D


Sen gick jag in och tog en knäcke ihop med morgonkaffet, sen jäklar satte vi fart! Johan på övervåningen ihop med barnen p övervåningen och monterade ner Davids loftsäng(han har sovit på madrass på golvet sista tiden då vi kom fram till att hans dåliga nattsömn startade när han fick den, han har inte riktigt haft samma bild ang det men sen han börjat sova på "golvet" har han somnat snabbare, inte gråtit på natten och sovit ca 30 min längre på morgonen, kan ju vara en tillfällighet men sova gör han ju inte i onödan så här tar vi inga chanser) sen skruvade de ihop hans nya säng från ikea och även den nya mattan medans jag tömde, skura kattlådor och fyllde på nytt strö, städa kök, vek tvätt, bädda rent osv.

Sen kom Emma på kaffe och stannade till hmmm 14 kanske, mycket trevligt som alltid!

Johan åkte då för att hälsa på sin mormor ihop med svärmor och jag vek tvätt, bar in resårbottensängen från stugan till nya sängramen, på med nya bäddmadrassen och på med sängkläder, skruvade ihop bägge lådorna som ska va under sängen. Sen var de bara att kasta sig i duschen, byta om på strumpa och kasta oss iväg för att äta middag hos svärfar och hans sambo. 

Strumpa var trött redan 16.30 idag då hon sovit lite sämre idag på dagen... inte toppen när man ska va borta så hon va ju väldigt trött och jag fick styra runt en del för att hon skulle va nöjd då hon inte kom till ro att somna bland allt folk. Jag åt alldeles för mycket och för fort då jag var jättehungrig och hm jo det är ju lite så när man har bebis... så min mage kollapsa eftersom jag minskat mina portioner nu så är ju inte magen van vid dessa mega portioner..


Hur som så sa jag till Johan straxt före 21, kan du åka hem med någon av de andra så tar jag och åker hem med strumpa, sagt och gjort åkte hem med henne, hon sover gott =) hästarna är även de nattade och jag sitter här och slöar!!


I morgon skall jag ta en sån där dag och ta det lugnt inte göra mer än jag måste, plugga lite, motionera Walle, försöka få till en promenad med familjen =D


 


Här har vi trollet och hans nya säng och sängbord! När jag efter att allt var klart(han blev väldigt glad när han skulle få ha sitt lego i ena lådan) vilken säng han gillade bäst så sa han att den nya sängen och mattan va fräckare än de förra och han såg väldigt nöjd ut så nu hoppas jag att han sover bra i den också =D

Av Petra Storm - 15 januari 2015 14:30

Nu var det ett tag sen... har inte alls haft lust att blogga så har inte gjort det helt enkelt ;)


Känns som det mesta flyter ganska bra just nu förutom bytet till nya skolan... Norrköpings kommun har omförhandlat avtalen och därmed får jag byta skola nu efter medecin kursen är klar. NTI har varit sjukt smidiga vad gäller ind. studieplan, anpassning efter att jag varit gravid, hur Johan kan vara pappaledig osv, helt klart toppen! än sålänge verkar det inte lika enkelt på nya men jag har förhoppningar om att de lösr detta så fort de kommit iordning med allt!


Emma har börjat sova mkt bättre =) innan hon låg på sjukhust hade hon under ca 2v sovit hela nätter men det bröts ju då när vi var tvungna att få i henne mat var 3e timma och det har suttit i lite sen dess första 2 månaderna efter vakna hon för mat ca 2ggr per natt och nu sista månaden oftast 1 gång. Nu sista veckan har hon dock sovit hela nätter vilket är otroligt skönt och gör nattsömnen för en annan mycket bättre =D


När hon var förkyld före jul var hon så sjuk och ledsen att hon fick sova på mig om dagarna för att kunna sova ordentligt... dumt jo ja vet men vad gör man inte för sina små!!! detta har såklart varit kvar och jag har varit för trött för att orka vända den rutinen, för som de flesta föräldrar vet krävs det mycket kraft för att vända om rutiner.. Nu har jag lagt mycket kraft på detta och i början tog det 1h att få henne att sova och sen vakna hon efter 20 min ca... så hon sov totalt 40 min på dagen = skittrött på kvällarna, svår att natta osv... MEN nu verkar det som de släppt, blitt lättare sista dagarna och igår och idag har hon somnat av sig själv utan gnäll och dessutom sovit 1h fm och ca 1h em, känner mig nöjd =) av erfarenhet vet jag såklart att detta inte alltid kommer vara såhär smidigt men jag njuter ändå att det varit enkelt de sista dagarna och sista veckans nätter =D


Japp, ridlektionerna drog igång igen denna vecka och tyvärr är det ju is och snorhalt överallt så jag fick börja med teori.. otroligt nyttigt det med och roligt när man lyckas få till en bra teorilektion men nja nu är det ju vårtermin och jag hade hoppats på bus i snön nu i början för att sen kunna ta tag i träningarna rejält i vår, men det kommer ju vartefter =)


Ligger bra till i min medicin kurs, första upgiften kom tillbaka lite mer än godkänd, andra är inte så mkt kvar att skriva på och deadline är om 10 dagar, planen är att göra den klar i helgen!


Walle och jag är på G tillbaka, nu har han stått 3 dagar men skall nu gå 4 dagar i rad, ev 5 om det passar på måndag.


hmmm ja de va nog det... som sagt ganska lugn tillvaro för tillfället, börjar vänja mig vid att all ledig tid inte går åt till matten så nu har jag börjat röja lite här och lite där, idag Davids rum där uppe och lite i lekrummet här nere... är lite kvar att städa på bottenplan plus att jag och Johan skall hjälpas åt att damsuga och moppa golven ikväll, men nu sover strumpa så jag passar på att ta en paus och när hon vaknar blir det nog att gå ut och fixa stallet.

Hm

Av Petra Storm - 12 januari 2015 14:55

... Strumpa va så sjukt trött så jag tänkte hon kunde få sova på mig då hon sover lite längre och bättre då... Nu har hon snart sovit i 2h galet! Tur vi hade en effektiv fm!

Igår var jag lite duktig, tvättade 3 maskiner schabrak och lindor plus att jag plockade isär och smörjde hela hopp utrustningen vilket va dax! Oljade in allt efter tvålen, sådär som vi gjorde på ridskolan när jag var liten., finns det kvar såna ungar? Som spenderar all sin lediga tid i stallet?! Nu var jag inte där så himla mycket eftersom jag hade eget stall med två hästar att sköta varje dag samt rida, träna dressyr måndagar, hopp onsdagar jobba typ var tredje helg på ridskolan för att ha råd att träna från att jag var ca 13. Så alltså så jätte mycket tid över fanns inte. Men vi hade en hel drös duktiga tjejer som var i stallet mer än hemma men det känns som om dessa tjejer försvinner mer och mer eller är det bara en känsla jag har? Numer får man ju nästan betala för att ha medryttare...

Av Petra Storm - 10 januari 2015 15:41

 I natt har jag för första gången på ett par veckor sovit gott och vaknade pigg, utvilad och utan smärta =D 

Så i morse släppte jag ut hästarna, bytte vatten i hagen och fixade stallet för Johan skulle åka och jaga och det är skönt att veta att stallet är klart =D


Sen städade jag lite extra i köket, torka lite luckor osv, sorterade tvätt och lite annat smått innan en dusch för att sedan få kaffebesök av Emma =) trevligt!


Efter den sena lunchen (13.30) somnade strumpa lagom när Johan kom hem och jag tog ett ryck och städade ur tvättstugan, torka och rensa avlopp osv.. skönt att kunna stryka det(tills det är dax igen =P ) haha!!


Nu satte jag mig ner och titta lite tävlingar inför våren. Känns som många ligger väldigt bra, lagom långt mellan och till de klubbar jag gillar att åka. lutar åt att jag startar på VRF i början av april men har en i mitten av mars som kan bli aktuell om jag känner att jag hinner och orkar och beroende på om jag har praktik då eller hur det ser ut.. 

Sen har jag kollat lite tävlingar under våren och tanken är att avsluta i början av juli då SRS har kanalhoppet, nära och smidigt att åka, fin bana, fina hinder och sen gillar jag ju "folket" där så dit åker jag gärna =) Sen har jag planerat in en terräng som jag SKALL åka på, slutet av maj =D länge sen vi tävlade terräng så det blir ju skoj, har inte gjort det sen innan hans op och då fick jag ju lägga av då han inte pallade.. det är på ekenäs och de brukar ha träningar på måndagar så jag tänkte jag kunde åka dit och träna lite typ 2-3v innan för att stämma av eftersom vi mest är på Vanjas fina bana och hoppar...


Yes, känns ju roligt men först skall vi igång, bygga muskler, lydnas och kondis och vi har ju precis börjat öka på mer "ridtid" så ännu är vi inte i ordning, i februari hoppas jag dock på att kunna smyga igång med hoppträningar hos Cathrine igen!!


Förra året höll vi en jämn och fin nivå på nästan alla tävlingar även om det inte blev så många så jag har förhoppningar om ännu ett fantastiskt tävlingsår =D 

Av Petra Storm - 9 januari 2015 11:37

Vissa av er vet, men de flesta säkert inte. Jag har ett diskbråck i nacken samt för trångt i typ nackkotorna, nerverna hamnar i kläm osv.. har tidigare ätit starka mediciner som jag dock valt att sluta med då biverkningarna inte var någe vidare samt att jag inte upplevde någon vidare effekt..


Jag har sista två veckorna haft rätt ont i kroppen, sjukt trött, troligen då jag sovit dåligt pga smärtan men sista tre dagarna har det blitt värre.. en ny magnetkamera röntgen är beställt för att se om det blitt ännu trängre i nacken.. har ju litid av rätt mycket huvudvärk under hösten dessutom.


I morse när jag vaknade var det värre en någonsin, det kändes som det brann i både armar och ben, alltså BRANN som om någon tänt eld på min insida, det är bättre nu men jag har fortfarande denna brännande smärta i armarna samt att jag känner svaghet i både armar och ben, såhär har jag inte kännt tidigare och det gör mig extremt orolig faktiskt..


Detta gör att jag dels inte känner för att plocka iordning och städa här hemma men framförallt gör det ju att det blir svårt att träna, när det känns som man dagen innan legat på gym i 10h känns kraften långt borta att ta tag i träningen och vardagen, allt som skall göras känns otroligt tungt och jobbigt fysiskt.


Det leder då till att jag känner mig lat, orkeslös och en aning deperimerad =(  Skrev till min läkare idag då jag verkligen inte upplevt det såhär illa innan, får se vad han svarar, misstänker att han vill vänta på röntgen....

Av Petra Storm - 8 januari 2015 08:45

Här ligger jag i soffan, tittar på nyhetsmorgon med strumpa snarkandes på min mage, David är på förskoleklass och kommer hem med bussen efter lunch.
Att ligga här med Emma är sååå mysigt, skulle vilja pausa, det går ju så fort... En till kan vi väl ha mamma sa David tidigt i höstas och har sagt det flera ggr och ibland känner jag desamma. Men nope det får framtiden utvisa isf, jag har ju två fantastiska barn dessutom en pojke och en flicka, de fyller mitt hjärta med all kärlek jag behöver. Får fylla upp mitt bebisbegär med kompisars bebisar och köpa mig en unghäst om ett par år, ha ha!!!!

Ska ta mig en promenad sen när strumpa vaknat, och även fixa stallet annars har jag inte mycket på agendan faktiskt...

Av Petra Storm - 7 januari 2015 18:58

Idag har jag plockat bort sista julen, strykt gardiner och bytt de sista, skönt, älskar att mysa till det till jul men vill inte efteråt gå å titta på allt och tänka när ska jag hinna med detta!! Även varit ute med barnen i snön, städat och ugnen fick sig även den en välbehövlig omgång.
Sen red jag lite på åkern va lite halt då han trots sulor fick styltor. Nu ska de få komma in för natten, jag ska vika och hänga tvätt sen ska jag bara ta de lugnt.

Av Petra Storm - 6 januari 2015 20:19

Yes! Idag på em skulle jag kunnat trycka i mig en heeeel chokladkaka, var sugen på SOCKERKICK!! trött, slö osv.. men självklart lät jag bli, har ju lovat mig själv att verkligen göra mitt bästa att lyckas gå ner. Hittils med bra resultat! I morse stod vågen på 100.3 kg, vill påminna om att på nyårsafton(inte ens en vecka sen) stod den på 103.5 dvs  -3.2 kg redan! men nu skall jag sluta tjuvväga mig, haha!! skall väga varje fredag morgon för att se så det går åt rätt håll och målen skall ju kollas sista fredagen varje månad! denna månad har jag ju satt som mål att väga tvåsiffrigt igen vilket jag inte gjort på ett helt år men det känns ju som det skall gå vägen ;) 


Nu har jag trampat omkring på min maskin för andra gången, hua så jobbigt!!! men vill man bli fin får man lida pin ;) 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards