petrastorm

Alla inlägg under december 2014

Av Petra Storm - 30 december 2014 21:56

Idag kom min crosstrainer jag beställt inför nyårslöftet att leva hälsosammare och tappa vikt! Jag har precis skruvat ihop och provkört, kändes bra, kommer ju dö men de e en annan femma, ha ha! Den var precis som utlovat väldigt tyst och det känns ju kalas den förra förde sånt oväsen så man inte kunde tänka men den sålde jag för massa år sen. Denna kan man tom höra nyheterna samtidigt om så önskas! Hejja hejja!!!

Av Petra Storm - 30 december 2014 10:35

Hopp här sitter jag, sovande bebis på magen och David ute och leker i snön och känner att livet e bra mysigt ibland. Har inte så mycket på agendan idag om Johan kommer hem skapligt ska vi ev prova tolka med ponnyn. Och så ska walle tömköras ikväll oxå. Om jag inte tar ett varv med pulka ned honom med.
Igår va vi på middag på herrgården, jag va så himla nervös trots att det var 3e gången
Jag har dålig koll på vett och etikett är inte uppfostrad inom det eller hur man ska säga så jag blir otroligt nervös sådär men det gick bra tycker jag, kände mig rätt klädd och ja efter middagen kände jag mig mer bekväm och pratade lite om varje med lite olika personer. En av värdarna gick till Johan efter vårat samtal och hade tydligen sagt att han hittat ett riktigt kap. Kul!! Då gjorde jag inte bort mig allt för mycket, ha ha!!!!

En diskussion som känns konstant lite här och var och framförallt här där jag bor är hur man har häst, hur mycket man rider osv... Jag har många gånger fått höra att jag rider för mycket.. Inte nu alltså men under tävlingssäsongen... Men alltså varje gång jag åkt och kollat upp honom hittills har han ju nått bra så så jävla galet kan de ju inte vara. Jag gillar att rida, träna, tävla osv och skulle aldrig drömma om att kommentera någon som rider för skojs skull ett par gånger o månaden sålänge de anpassar ridningen efter att hästen kanske stått mycket typ bara ut å skritta osv. Alla har vi häst på olika villkor och tankar om vad som just våran häst mår bra av, box, lösdrift, uteritt, tävlingar, hopp, dressyr osv osv. Kan vi inte bara låta det vara så, att vi alla gör olika och att trots detta mår säkerligen våra hästar lika bra just för att vi bryr oss om dem, ger dem mat, vatten, tillsyn, kärlek, hovvård ja ni fattar... God hästhållning har enligt mig iaf inte med att göra hurvida hästen står i box eller på lösdrift. Utan hur vi sköter dem i sin stallmiljö, rent vatten, bra foder, rätt foder, hovvård. Respekt och kärlek till sina djur och trots allt så märker man ju när man hittar rätt. Walle har exempelvis aldrig varit så fin i kroppen som denna höst, detta av mycket hagvistelse men framförallt att jag börjat rida ut mer än jag gjort innan och han då rör sig bättre och större än på banan där han oftast är ganska spänd i steget då han e nervös för stänk mot väggarna...
Gahhh vad detta inlägg spårade ur. Jag ville mest bara skriva att de flesta sköter sina hästar på bästa sätt även om mitt bästa sätt inte e ditt bästa sätt, många sätt inom hästvärlden är ju rätt även om vi ibland tycker andra har konstigt sätt men sålänge hästarna inte far illa är det ju inget fel.

Av Petra Storm - 28 december 2014 19:24

I natt vaknade Emma för mat kl 3... MEN somnade inte förens efter en andra matning kl 4.30 så när det var dax att vakna kl 7 kände jag mig inte riktigt redo, haha!!

Fixade iordning oss och tog på henne massa kläder för att ta ut hästarna i kylan. I vanliga fall tar jag babyvakten med mig medans David leker med henne, då har hon sällskap och jag hör om hon blir ledsen eller så det tar ju trots allt bara 5 min att släppa ut, men världens bästa storebror är hos min mormor, lämnade honom igår och hämtar i morgon så idag fick hon snällt hänga med eftersom Johan började jobba kl 5..

Det är otroligt tyst och lugnt här hemma, skönt samtidigt som det väldigt tydligt märks att han saknas! 

Emma har varit väldigt trött och ganska gnällig idag säkert pga natten och själv har jag ju inte varit så pigg heller, hade planer på att städa men blääää så omotiverad jag var! Fixade stallet när Johan var hemma på fm kaffe för att inte ha Emma i kylan allt för länge.. sen gjorde jag inte mycket, betalade alla räkningar, såg över ekonomin för januari och februari då vi har mycket utgifter. Sen titta jag på en film på em medans Emma sov på mig.


kl 16 gick jag ut för att ta in hästarna då jag tänkte de ville komma in och tänkte passa på innan Johan åkte tillbaka för att mjölka... haha tji fick jag de stod bara vid balen och glodde på mig inte alls sugna på att gå in så jag fyllde varmvatten i tunnan och gick sen in... tog med mig Emma upp och städade övervåningen plus att jag rensade hennes klädlådor och sorterade. Sen gick vi ner och hon fick bada nästan en halvtimma vilket hon tycker är jätteskoj =D Sen nattade jag henne, gick ut vid 18.30 och tog in hästarna som då kom fram, haha, knäppisar!!

Sen in och städa nere, fixa tvätten damsög osv. 


Så trots att jag under dagen tänkte att det skulle få vara kaos hemma tills hmmmm efter nyår kanske så röck jag ju upp mig och fick det gjort, känns lite extra skönt en sån här dag när man bara tänkt skita i det.. rätt gött att sitta på kvällen och ha det fint omkring sig, ger ett mer lugn i kroppen och sen är det ju alltid härligt att vakna och veta att det inte är kaos!

Skall bädda rent åt trollet i morgon bara, vill hinna köra en maskin innan bara så det inte blir överfullt, vi har ju lite taskigt med torkutrymme så det gäller att i princip alltid ha tvättkorgarna tomma annars kommer jag aldrig ikapp så här på vintern!


hoppsan, blev ett sånt där långt och ganska oinspirerande inlägg om min trista vardag haha!! Så hmmm här kommer en tanke också;


Jag köper gärna begagnade kläder till strumpa, gjorde desamma när David var liten, inte för att jag tänker så mycket på att det faktiskt är bra för miljön men små barn använder ju knappt sina kläder innan de vuxit ur dem vilket gör att man får väldigt mycket och fina kläder för lite pengar annars kostar ju varje plagg omkring 100kr st och begagnat kan man ju få 10 eller tom 20 plagg för samma peng och eftersom barnen som sagt på 1-4 mån växer ur kläderna  blir det ju 1-2000kr typ var 3e månad i kläder för de använder ju massor ibland 3 om dagen pga kräks och matkladd osv.. sen är det ju roligt att ha lite nya och fina kläder tt kunna ha när man skall bort men hemm tycker jag det är sjukt bra med begagnade/ärvda kläder =D

Av Petra Storm - 27 december 2014 22:46

Nu har jag beställt hem en crosstrainer!! Inga mer ursäkter! 2015 ska bli ett hälsosammare år med en smalare kropp för Hua så missnöjd jag är med mig själv så det är bara att köra på!!!

Idag har jag och Emma varit i och runt linköping och handlat efter mycket om och men hittade jag en klänning att ha när vi ska till herrgården på måndag och ett par skor som jag är sinnessjukt nöjd över. Lite byxor åt strumpa och en fin klänning oxå på rean, walle fick nytt innetäcke och en vattenhink.
Men inköpen var inte det viktigaste, roligaste eller bästa med denna dag utan det var att få umgås med Emma, vara lite barnledig, inte ha bråttom och bars ha en trevlig dag med prat mellan allt från himmel till jord. Tack för idag, fyllde på min energi massor!!!'

Av Petra Storm - 24 december 2014 20:58

Dagen som David hoppat och skuttat över i flera veckor! va fort den tar slut, det planeras julklappar långt i förväg, mat osv och så bara poff så är det "över" 


Startade dagen med en ritt med övertänd Walle som inte alls va sugen på en mysig julaftons ritt =P haha!! fixade stallet och drog sen å handla... hade ju glömt att det skall va tårta i morgon! kl 13 kom svärmor och vi åt massa god mat efter det kom tomten och vi alla fick fina julklappar! tack! Emma var dock mer intresserad av papper, snören och kartonger, haha!! men hon grät inte när tomten var här iaf =) 

Bägge barnen var snälla att få i säng, skönt för vi vuxna va lite trötta!


jag njuter av julen, tycker det är fantastiskt och nu när vi har barn är det ju otroligt härligt med jul =D


MEN jag längtar även tills nyår är över, skall efter att jag då haft lite ledigt och framförallt mattekursen e slut att ta tag i min kropp, äta nyttigare, rida mer, promenera och även förhoppningsvis ut och springa lite =D och jag längtar till det då jag just nu inte är bekväm i hur jag ser ut, men kändes inte så värt att göra allt nu innan jul och all julmat, gott och fika osv osv osv.. jag har inte riktigt den självdisciplinen att börja äta nyttigt innan jul, haha!!! känns ju lovande.. nee då men jag tänkte att jag tar det lugnt nu december ut och sen tar jag tag i det, nytt år, nya rutiner och det skall bli skönt och jag har ju laddat för det nu ganska lng tid så jag har ju hunnit bestämma mig bra och vässa fram tigern i mig lite! Vet ju att jag kan om jag bara anstränger mig, sen är det ju som så att vi går mot ljusare tider och då känns allt liiite enklare!!! Yes det blir nog bra detta =D skall bara se till att motivera Johan lite mer för det är ju lättare när man är två och vi är ju överviktiga bägge två så då kan vi ju jobba på det tillsammans =) 


Men men det är ett tag kvar dit så nu skall jag inte lägga mer skriverier om det. 


I morgon skall jag börja med en sovmorgon =D sen skall jag och Walle åka till Ekbäcken och hoppa lite smått tänkte jag, sen blire tårta och gäster p dagen och middag och vin med vänner på kvällen, nice!! 

Av Petra Storm - 22 december 2014 15:19

En sån där dag... Startade med huvudvärk, får se om mg röntgen kan ge svar på huvudvärken... Hoppas och hoppas inte... Trött, omotiverad, oinspirerad, pms och mensvärk.... Gshhhh skulle åkt och ridit på em men förutom att Johan ff inte bytt däck på släpet ihop med att jag kom på att bommarna inte är svetsade sen de gick sönder ihop med resten av mina känslor idag gör att det får va tills i morgon, synd dock för jag känner mig sjukt ensam och hade gärna åkt iväg och träffat lite folk!! Ja ja får hoppas jag piggnar till snart annars får jag hoppas jag vaknar pigg i morgon, är ju så trist att det är såhär och jag begriper inte varför kan ju kanske va att det är den tiden i månaden ihop med vädret...

Av Petra Storm - 21 december 2014 22:13

Ja det har ju varit så mycket sjukdomar och matte osv ihop med dop och Davids födelsedag så det känns som när jag väl hunnit och orkat städa har det sett likadant ut dagen efter antingen för att jag inte orkat eller hunnit röja undan vart efter eller ja för dopet, kalasen osv men igår körde jag storröj på 5h och idag är det lika fint nu när jag lagt mig.. Vi får se hur många dagar jag lyckas med det men det känns iaf otroligt skönt att för andra dagen i rad lägga sig och veta att jag inte måste vakna upp och ha massor att göra i morgon. Gött!!!

Av Petra Storm - 21 december 2014 20:28

Japp 106 delningar och 172 "likes" på mitt inlägg på fb från igår då jag kom hem från ritten och kände besvikelse och irritation återigen, inte på hästen..... PÅ MINA MEDTRAFIKANTER som tyvärr allt för många inte visar den respekt man skall ha vare sig det är en häst/barn/person ute med hundar osv... 


Här har ni mitt inlägg; fantastiskt att så många delat hoppas det fortsätter så för kanske råkar vi tillsammans nå ut till iaf någon!


Detta är jag och min häst, han kallas Walle är 175 hög och väger 750 kg!! 750 kg som ibland blir rädd, framförallt när du kör förbi mig i full fart med din bil med endast några meter tillgodo! Det är såhär att mitt stall byggdes 1930 och då gick inte denna 70 väg här, så tyvärr måste jag rida ca 400m på vägen för att ta mig till otrafikerade vägar. Jag tycker inte detta skall vara några problem då jag anser att man visar varandra respekt i trafiken precis som jag inte kör om dig i 90 blås(tyvärr kör inte folk 70 på denna väg) när du fått punktering och står i vägrenen och byter däck. Som ni ser på bilden(rider endast i dagsljus) har jag klätt mig med respekt för alla bilister så att ni skall få möjlighet att upptäcka mig i god tid... men tyvärr hjälper detta inte alltid, då ger jag tecken att jag önskar att ni sänker farten, tyvärr gör inte alla det heller. Och hur mycket jag än värnar om mitt och min hästs liv tror jag inte att du vill ha 750kg i vindrutan?? Snälla alla trafikanter, försök tänka steget före, visa respekt precis som man gör när man kör om ett barn som cyklar.... DELA GÄRNA DENNA BILD, jag har mailat Polisen 2 ggr om fartkontroll här utanför då tyvärr folk har problem att visa hänsyn, jag har dessutom två barn som bor här!

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards